Fietsers en de wegcode (deel 4)

(opleiding door Erik Caelen via Fietsersbond Nationaal)

Rijbeweging inhalen :

Een file langzaam rijdende auto’s mag bij druk verkeer rechts worden voorbijgereden (voorwaarde :

tweerichtingsverkeer met vier of meer rijstroken of bij éénrichtingsverkeer)

  • Ook bij keuze van rijstrook mag rechts worden voorbijgereden (voorwaarde : binnen bebouwde kom)
  • Wanneer auto’s gestopt zijn mogen fietsers de rij auto’s rechts voorbijrijden
    • Natuurlijk is dit niet altijd evident als er op een straat geen aanduiding staat dat fietsers hier welkom zijn, en auto’s dus ook allemaal zo rechts mogelijk tegen de voetpadrand staan.
      Dan wordt het slalommen, of soms genoodzaakt zijn links voorbij te steken op risico van een aanrijding.
      Moorselbaan, Vaarstraat, Esplanadestraat, meer even buiten het centrum ook Houzekouterdreef.
  • Als de fietser op het fietspad rijdt, dan mag hij de auto’s rechts voorbijrijden
  • Fietsers mogen het fietspad verlaten om in te halen

Voornemen kenbaar maken 

  • Indien mogelijk, teken met de arm geven
    • Indien mogelijk is vrij subjectief, het moet veilig blijven. Dus wanneer het wegdek te onveilig, hobbelig of glad is (bvb koude asfalt oplapstroken) is het best om de twee handen stevig op het stuur te houden!!!

Links afslaan – specifieke bepalingen voor fietsers

Fietser mag bij het naderen van het kruispunt het fietspad verlaten en voorsorteren.

Opstelvak voor fietsers

Wanneer er een opstelvak voor fietsers is aangebracht aan een kruispunt met verkeerslichten, dan mogen de fietsers zich hierin opstellen. De andere bestuurders zoals motorrijders en auto’s moeten bij oranje of rood licht stoppen voor de eerste stopstreep van het opstelvak.

  • Dus laat ons telkens weer hopen dat er op het vak geen auto of bus opgesteld staat, zoals vaak aan het kruispunt Alfred Nichelstraat / N9 gebeurd, of dat je als fietser de stilstaande file rechts of veilig links voorbij kan, zodat je aan het opstelvak kan geraken zonder aanrijding.

Moeilijke kruispunten

  • In plaats van links voor te sorteren blijft de fietser rechts rijden.
  • Bij groen gaat hij zich opstellen voor het rood licht van de rijbaan die aan zijn rechterzijde ligt.
  • Wanneer het voor deze rijbaan groen wordt, dan kan hij gewoon met het verkeer mee het kruispunt overrijden

Auto die fietser inhaalt

Op elk moment moet een weggebruiker de fietser een ruimte geven van 1 meter, ook wanneer deze op een smaller fietspad of fietssuggestiestrook rijdt. Wanneer er geen mogelijkheid is om deze extra meter te geven moet de andere weggebruiker achter de fietser blijven rijden.
Elke automobilist moet er zich terdege van bewust zijn dat de veiligheid van de fietser moet primeren in het verkeer en wat hierover in het verkeersreglement onder “Artikel 40ter – Gedrag tegenover de fietsers” staat geschreven.

  • Door de smalle straten binnen onze centrumstad Aalst is dit een problematiek die de Fietsersbond Aalst reeds langer aankaart, zie onze ‘fietstocht Spannende Straten, wij hebben recht op 1 meter’.
    Elke automobilist moet er zich terdege van bewust zijn dat de veiligheid van de fietser moet primeren in het verkeer en wat hierover in het verkeersreglement onder “Artikel 40ter – Gedrag tegenover de fietsers” staat geschreven.

Als Fietsersbond Aalst vinden we het belangrijk dat zowel de automobilist maar daar tegenover natuurlijk ook de fietser de wegcode respecteert en dit dan ook tijdig en goed aangeleerd krijgt, ook onze allerkleinsten in het verkeer.

©MS

Voor meer info:

www.wegcode.be
www.ocw.be
www.verkeersopleiding.be
www.mobielvlaanderen.be

Plaats een reactie